PERCEPTIONS OF BRAZIL'S COUNTRY IMAGE AFTER THE BRIC’s RUSH
Resumo
Palavras-chave
Texto completo:
PDFReferências
AGBONIFOH, B.A.; ELIMIMIAN, J.U. Attitudes of developing countries towards "country-of-origin" products in an era of multiple brands. Journal of International Consumer Marketing, New York, v.11, n.4, p. 97-116, 1999.
ALMEIDA, P. R. O Brasil no novo cenário global: Transformações do jogo diplomático contemporâneo. Revista Intellector, v.5, n.9, p. 1-32, 2008.
ALMEIDA, F.C.; DROUVOT, H. O Efeito do País de Origem de Produtos na Percepção de Executivos franceses e brasileiros. Gestão & Regionalidade, v.25, n.73, p. 48-68, 2009.
ARMIJO, L. E. The Brics countries (Brazil, Russia, India, and China) as analytical category: mirage or Insight? Asian Perspective, v.31, n.4, p. 7-42, 2007.
BALABANIS, G.; MUELLER, R.; MELEWAR, T.C. Country of origin images around the World: can value priorities predict them? In: EMAC Conference, 28, Berlim, Anais... Berlin, Germany: Host: Humboldt University, 1999.
BARBÉ, E. Multilateralismo: Adaptación a un mundo con Potencias Emergentes. Revista de Desenvolvimento e Inovação, v.67, n.2, p. 21-50, 2010.
BAUMANN, R. O Brasil e os Demais BRICs: Comércio e Política. Brasília: CEPAL, 2010.
BIAN, X.; MOUTINHO, L. The role of brand image, product involvement, and knowledge in explaining consumer purchase behaviour of counterfeits: Direct and indirect effects. European Journal of Marketing, v.45, n.1-2, p. 191-216, 2011.
BLOOMBERG. Goldman's BRIC Era Ends as Fund Folds After Years of Losses (09/11/2015). Available on: http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-11-08/goldman-s-bric-era-ends-as-fund-closes-after-years-of-losses. Acessed: jan./2016.
CAI, Y. Country-of-origin effects on consumers' willingness to buy foreign products: an experiment in consumer decision making. Master (thesis) - Graduate Faculty of The University of Georgia NanKai University, China, 2002.
DE NISCO, A.; MAINOLFI, G.; MARINO, V.; NAPOLITANO, M.R. The influence of consumer ethnocentrism, animosity and product country image perception on attitudes towards foreign products. A study on Italian consumers. In: GUMMESSON, E.; MELE, C.; POLESE, F. (Eds.) Service Dominant Logic, Network and Systems Theory and Service Science: Integrating three Perspectives for a New Service Agenda. Giannini, Napoli, 2013.
FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FONSECA Jr., G. BRICS: notas e questões. In: PIMENTEL, J.V.S.; RICUPERO, R.; AMARAL, S. (org.). O Brasil, os BRICS e a agenda internacional. Brasília: FINAG, 2012.
GAEDAKE, R. Consumer attitudes toward products “made in” developing countries. Journal of Retailing, v.49, n.2, p. 13-24, 1973.
GHOSHAL, S.; TANURE, B. Estratégia e gestão empresarial: construindo empresas brasileiras de sucesso: estudos de casos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GIRALDI, J. M. E. A influência da imagem do Brasil na atitude de consumidores estrangeiros com relação a produtos brasileiros: um estudo com estudantes universitários holandeses. Dissertação (Mestrado), Universidade de São Paulo, São Paulo-SP, 2005.
GIRALDI, J.M.E.; CARVALHO, D.T. Imagem de países: uma investigação empírica sobre as dimensões da imagem do Brasil. Revista de Economia e Administração, v.5, n.40, p. 497-515, 2006.
GIRALDI, J.M.E.; IKEDA, A.K. Uma Aplicação da Abordagem de Personificação no Estudo de Imagem de País. Brazilian Business Review, v.6, n.2, p. 137-153, 2009.
GIRALDI, J. M. E.; NETO, A. J. M. Efeito País de Origem para Calçados brasileiros. Alcance, n.15, v.1, p.23-41, 2008.
GIRALDI, J.M.E.; TORNAVOI, C.D.A. O uso da informação sobre o país de origem como fonte de vantagem competitiva nos mercados externos. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v.6, n.1, p.129-156, 2005.
GUILHOTO, L. A Influência do País de Origem na percepção do consumidor sobre a qualidade dos produtos. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v.8, n.4, p.53-64, 2001.
HAIR, J. F.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L.; BLACK, W. C. Análise multivariada de dados. 5ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
HAN, M. Country image: halo or summary construct? Journal of Marketing Research, v.26, n.2, p. 222-229, 1989.
HURRELL, A. Hegemony, liberalism and global order. International Affairs, v.82, n.1, p. 1-20, 2006.
IKENBERRY, J.G.; WRIGHT, T. Rising powers and global institutions. New York: The Century Foundation, 2008.
JAFFE, E.D.; NEBENZHAL, I.D. National image and Competitive Advantage: The Theory and Practice of Place Branding. 2ªed. Copenhagen Business School Press, 2006.
JOHANSSON, J.K.; DOUGLAS, S.P.; NONAKA, I. Assessing the Impact of Country of Origin on Product Evaluations: A New Methodological Perspective. Journal of Marketing Research, v.22, p. 388-396, 1985.
KLEIN J.G.; ETTENSON R.; MORRIS M.D. The animosity model of foreign product purchase: an empirical test in the People’s Republic of China. Journal of Marketing, v.62, p.89-100, 1998.
KOTLER, P.; GERTNER, D. Marca-país: ativo estratégico para alavancar o crescimento. HSM Management, São Paulo, v.3, n.44, p.61-65, 2004.
MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. São Paulo: Bookman, 2006.
MARIUTTI, F.G.; GIRALDI, J.M.E. Análise da Imagem do Brasil por meio do Anholt Nation Branding Index. Revista Turismo Visão e Ação, v.14, n.1, p. 67-81, Jan/Abr. 2012.
MONTEALEGRE, O. Breaking apart: the end of 'BRIC' (2013). Available on: http://www.diplomaticourier.com/news/regions/brics/1475-breaking-apart-the-end-of-bric. Accessed: nov./2015.
MORGAN, N.; PRITCHARD, A.; PIGGOTT, R. New Zealand, 100% Pure. The creation of a powerful niche destination brand. Journal of Brand Management, v.9, n.4/5, p. 335, 2002.
NARLIKAR, A. Negotiating the rise of new powers. International Affairs, v.89, n.3, p. 561-576, 2013.
NEBENZAHL, I. D.; JAFFE, D.; USUNIER, J. C. Personifying country of origin research. Management International Review, Wiesbaden, v.43, n.4, p. 383-406, 2006.
NOGUEIRA, J.P. Os BRICS e as transformações na ordem mundial. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2012.
O’NEILL, J. Building Better Global Economic BRICs (2001). Available on: http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/archive-pdfs/build-better-brics.pdf . Accessed: oct./2015.
PESSOA, J. F. R.; AYROSA, E. A. T. Imagem de País de Origem e Atitude em Relação a Filmes de Origens Diversas: A Influência do Afeto, Cognição e Comportamento. In: Encontro de Marketing da Anpad (EMA), 4, Florianópolis, Anais... ANPAD, Florianópolis, 2010.
ROCHA, A.; MELLO, R. C. Como e quando usar o selo made in brazil. (2011). Available on: http://www.biblioteca.sebrae.com.br/bds/bds.nsf/E34628446267CBB0832578460082F12A/$File/NT00045402.pdf. Accessed: oct./2015.
SCHIFFMAN, L.G.; KANUK, L.L. Consumer Behavior. [S.l.]: Prentice Hall, 1997.
THORSTENSEN, V.; OLIVEIRA, I. Os BRICS na OMC: políticas comerciais comparadas de Brasil, Rússia, Índia e África do Sul. Brasília, IPEA, 2012;
TONI, D.; SCHULER, M. Gestăo da Imagem: Desenvolvendo um Instrumento para a Configuração da Imagem de Produto. Revista de Administração Contemporânea, v.11, n. 4, p. 131-151, Out./Dez. 2007.
ULGADO, F.; LEE, M. The Korean versus American marketplace: Consumer reactions to foreign products. Psychology and Marketing, v.15, n.6, p. 595-614, 1998.
VERLEGH, P.W.J.; ALTHUIJZEN, N.A.P.; VROEGH, T.P. Country stereotypes: cognition, affect and product judgment. In: EMAC Conference, 28, Berlim, Anais... Berlin, Germany: Host: Humboldt University, 1999.
VIVERO, J. L. S.; MATEOS, J. C. R. Ocean governance in a competitive world. The BRIC countries as emerging maritime powers – building new geopolical scenarios. Marine Policy, v.34, p. 967-978, 2010.
WANG, C.; LAMB, C. The impact of selected environmental forces upon consumers’ willingness to buy foreign products. Journal of the Academy of Marketing Science, Greenvale, v. 11, n.1, p. 71-84, 1983.
WHITE, P.D.; CUNDIFF, E.W. Assessing the Quality of Industrial Products. Journal of Marketing, v. 42, n.1, p.80-86, 1978.