WOMEN ENTREPRENEURSHIP IN A PERIPHERAL REGION OF AN EMERGING ECONOMY
Resumo
The objective of the study is to analyze the perception of women entrepreneurs working in the port region of Rio de Janeiro with regard to: their motivations for opening businesses in the region; the characteristics that distinguish them as women entrepreneurs; and the aspects they consider relevant in managing their business. Qualitative research was carried out using a case study method. 23 interviews were conducted with women entrepreneurs in the port region of Rio de Janeiro city. The results reveal that women entrepreneurs distinguish themselves because of attributes they have related to their ability to perform multiple tasks, their determination and courage, and a passion for what they do, aspects that have already been evidenced in literature. However, the research points out that the context and relational network that entrepreneurs establish is crucial to support them in obtaining the necessary resources for the development of their business. The study is an advance on literature related to the distinctive characteristics and motivations of women entrepreneurs, given the gap pointed out by Gimenez et al. (2017), that the topic has not yet become consolidated as an area for systematic research in emerging economies such as Brazil. Contemporary studies also confirm two aspects that deserve to be investigated in more detail and that were addressed in this research: the role of the relationship network in the business of women entrepreneurs and a concern of these women that go beyond the performance of their business.
Palavras-chave
Texto completo:
PDF (English)Referências
ALPERSTEDT, G. D.; FERREIRA, J. B.; SERAFIM, M. C. (2014). Empreendedorismo Feminino: dificuldades relatadas em histórias de vida. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, p. 221 - 234, dez.
AMARAL, D. G.; BRUNSTEIN, J (2017). Aprendizagem Social para Sustentabilidade: A Experiência de um Programa Empresarial de Mulheres Empreendedoras em Situação de Pobreza. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 11, n. 3, p. 2-20.
ANTUNES, L. G. R.; ABREU, A. A.; RODRIGUES, M. M. True heroines: unveiling the feminine management of startups entrepreneurs. Revista de Gestão e Secretariado, v. 11, n. 2, p. 211-234, 2020.
BERG, S. Snowball sampling. In: Kotz, S., & Johnson, N. L. (Eds.) Encyclopaedia of Statistical Sciences, 1988.
BONOMA, T. V. Case-research in marketing: problems and opportunities and a process. Journal of Marketing Research, v. 22, n. 2, p. 199-208, 1985.
BOZZO, A. L., FREITAS, H. M., MARTENS C. D. P., & SANTANA, A. D. S. Ideologia de vida e motivação empreendedora. Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 18, n. 2, p. 281-298, 2019.
CARREIRA, S. S.; FRANZONI, A. B.; ESPER, A. J. F.; PACHECO, D. C.; GRAMKOW, F. B.; CARREIRA, M. F. Empreendedorismo feminino: um estudo fenomenológico. NAVUS - Revista de Gestão e Tecnologia, v. 5, n. 2, p. 6-13, 2015.
CAMARGO, R. A. M.; LOURENÇO, M. L.; FERREIRA, J. M. Mulheres empreendedoras no brasil: quais seus medos? Rev. Bras. Gest. Neg, v.20 n.2, p.178-193, 2018.
CESARONI, F. M.; SENTUTI, A. Economic crisis, women entrepreneurs and bank loans: some empirical evidence from Italy, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, v. 29, n. 1, p. 1050-1061, 2016.
CORTEZ, A. E. G.; FERREIRA, T. B.; FERREIRA, C. de M.; ARAÚJO, A. G. Cognição e afetividade nas trajetórias empreendedoras das mulheres da cidade do Natal – RN. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v.5, n.2, 2016.
EISENHARDT, K. M. Building theories from case study research. Academy of Management Review, v. 14, n. 4, p. 532-550, 1989.
FERREIRA, J. M.; NOGUEIRA, E. E. S. Mulheres e suas histórias: razão, sensibilidade e subjetividade no empreendedorismo feminino. Revista de Administração Contemporânea, v. 17, n. 4, p. 398-417, 2013.
FERREIRA, A. S. M.; LOIOLA, E.; GONDIM, S. M. G. Scientific Production in Entrepreneurship in Brazil: A Literature Review from 2004 to 2020. Revista Gestão & Planejamento, v. 21, n. 1, p. 371-393, 2020.
FREITAS, R. K.; TEIXEIRA, R. M. Identificação de Oportunidades Empreendedoras por Mulheres. Revista Economia & Gestão, v. 16, n. 44, p. 81-108, 2016.
Gimenez, F. A. P.; Ferreira, J. M.; Ramos, S. C. Empreendedorismo Feminino no Brasil: Gênese e Formação de um Campo de Pesquisa. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 6, n. 1, p. 40-74, 2017.
GLEMAREC, Y.; BAYAT-RENOUX, F.; WAISSBEIN, O. Removing barriers to women entrepreneurs’ engagement in decentralized sustainable energy solutions for the poor. AIMS Energy, v. 4, n. 1, p. 136-172, 2016.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.
GOMES, A. F.; SANTOS, R. A.; SILVA, J. de S. F.; SILVA, P. L. O.; BACELAR, A. S. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 8, n. 3, p. 67-89, 2018.
HARVEY, D. Condição pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola, 6a ed., 1989.
MACHADO, H. V.; ST-CYR, L.; MIONE, A.; ALVES, M. C. M. O processo de criação de empresas por mulheres. RAE eletrônica, v. 2n. 2, p. 2-22, 2003.
HEMALATHA M.; MOHAN, V. C.; JASIM, M. The antecedents of marketing success of women entrepreneurs. Int. J. Business Innovation and Research, v. 7, n. 6, p. 637-662, 2013.
Machado, H. P. V.; Guedes, A.; Gazola, S. Determinants and growth difficulties for entrepreneurial women. RPCA - Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 11, n.1, p.85-99, 2017.
MOTA-SANTOS, C. M.; CARVALHO NETO, A. M. O papel da família na trajetória profissional de mulheres executivas e empreendedoras. Revista Alcance, v.24, n.1, Jan/Mar, 2017.
NOBRE, E. A. C. Intervenções urbanas em Salvador: Turismo e gentrificação no processo de renovação urbana do Pelourinho. In: X EnANPUR. Anais... Belo Horizonte: ANPUR, 2003.
NOR, Z. M.; RAMLI, Z. A Glimpse at Women Entrepreneurs in Penang. Akademika, v. 86, n. 2, p. 79-86, 2016.
PELOGIO, E. A.; ROCHA, L. C. S.; MACHADO, H. V.; AÑEZ, M. E. M. Criação de Empresas à Luz do Modelo de Decisão Effectuation: um Estudo com Mulheres Empreendedoras de um Município do Nordeste Brasileiro. Revista de Administração da UFSM, v. 9, n. 4, p. 644-663, 2016.
POWELL, G. N.; BUTTERFIELD, D. A. Sex, gender, and aspirations to top management: who’s opting out? Who’s opting in? Journal of Vocational Behavior, v. 82, p. 30-36, 2013.
RICHARDSON, R. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1985.
SÁNCHEZ, F. A reinvenção das cidades: para um mercado mundial. Chapecó: Editora Argos, 2003.
SILVA, A. S. B.; GUIMARÃES, J. C. Empreendedorismo Feminino: Perfil no Segmento da Beleza e da Estética. Revista da Micro e Pequena Empresa, v. 12, n. 2, p. 53-71, 2018.
SILVA, M. S.; MAINARDES, E. W.; LASSO, S. V. Características do empreendedorismo feminino no Brasil. Gestão e Desenvolvimento, Novo Hamburgo, a. XIII, v. 13, n. 2, p. 150-167, 2016.
SILVA, P.; EL-AOUAR, W.; da SILVA, A.; de CASTRO, A. B. C.; SOUSA, J. A resiliência no empreendedorismo feminino. Revista Gestão e Sociedade, v. 13, n. 34, 2018.
SILVEIRA, Amélia; GOUVÊA, Anna B. C. T. de. (2008). Empreendedorismo feminino: mulheres gerentes de empresas. Revista de Administração Faces Journal. Belo Horizonte, v. 7, n. 3, p. 124-138, jul./set.
SMITH, N. The new urban frontier: gentrification and the revanchist city. New York: Routledge, 1996.
SNIJDERS, T. Estimation on the basis of snowball samples: how to weight, Bulletin Methodologie Sociologique, 36, 59-70, 1992.
TEIXEIRA, R. M.; ANDREASSI, T.; BOMFIM, L. C. S. Uso das redes sociais empreendedoras por mulheres no processo de criação de agências de viagens. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo. São Paulo, v. 12, n. 1, p.102-132, 2018.
VERSIANI, F.; CAEIRO, M.; MARTINS, M.; CARVALHO NETO, A. Características de liderança das mulheres empreendedoras: um estudo de caso no setor de serviços. Revista de Administração da UNIMEP. v.17, n.1, 2019.
VIAL, V.; RICHOMME-HUET, K. Women entrepreneurs in France. Interntional Journal of Entrepreneurship and Small Business, v. 30, n. 1, p. 80-109, 2017.
VITA, L.; MARI, M.; POGGESI, S. Women entrepreneurs in and from developing countries: Evidences from the literature. European Management Journal, v. 32, n. 3, p. 451-460, 2014.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.